Tuesday, March 06, 2007

"Fabulospirit" e doar un alt termen, mai 'fabulos', pentru "branding Romania". Punct si de la capat

Au mai fost doua episoade "Fabulospirit" la mine pe blog: vezi episod I si respectiv episod II.

Lucian Georgescu clarifica niste lucruri in interviul pe care i l-au luat cei de la Hotnews. Nu sunt detalii in interviu, tocmai pentru ca nu exista deloc... detalii, dupa cum vom vedea; suntem exact la punctul de unde am inceput, totul a fost o furtuna intr-un pahar cu apa sau lucru la 'platforma de comunicare' "Fabulospirit" (110,000 euro, totusi baietii nu sunt foarte ieftini...), branding-ul abia acum incepe, se poate include orice de fapt. Toata chestia e, dupa mine, lipsita de sens, eventual aratand doar cat de bine se descurca Georgescu (meritul lui, desi...vezi mai jos) si cat de fraieri sunt cei de la MAE (ceea ce nu ar fi grav, daca (in)competenta lor nu ar costa banii si imaginea contribuabililor romani). Niste randuri despre interviul cu managerul GAV Scholz&Friends:
  • In primul si primul rand faptul ca MAE nu a organizat o licitatie pentru idei, pentru concepte, pentru "platforme", in faza initiala, e de rau, e o greseala imensa (si Georgescu o trece rapid sub covor in interviu). Faptul ca agentia lui Georgescu s-a remarcat cu alta ocazia NU poate justifica contractarea lor fara concurs in prealabil (si asta lasand la o parte faptul ca o campanie internationala de branding pentru "Sibiu-Romania" nu e deloc acelasi lucru cu o campanie "Romania-Romania"). Nu e evident vina agentiei, aici e vorba de MAE. Care e dilema? Nu poti sa stii ex ante ca nu ar fi fost alte idei mult mai bune, nu poti sa stii ca daca aveai grija sa existe competitie (care e necesara la orice pas) rezultatele nu ar fi fost superioare; competitia e intotdeauna cel mai bun lucru si doar asa functioneaza eficient o piata, inclusiv, sau mai ales, cea a ideilor, a conceptelor. Deci aici e prima si cea mai mare greseala. Mai ales cand e vorba de imaginea Romaniei, nu ai cum sa contractezi un singur agent, chiar daca asta ar fi, formal, cel mai bun la ora actuala. Nu ai cum. Cu un brainstorming Georgescu & co, chiar daca acestia ar fi foarte capabili, nu ai cum sa inlocuiesti o concurenta acerba, o concurenta pentru un premiu mai mare decat 110,000 de euro, mult mai mare: practic ai ocazia sa definesti imaginea, brandul Romaniei (sau macar "platforma" pentru asta- vezi mai jos-). Intre altele, nu e deloc lipsit de realism sa intre in competitie si actori complet noi, de care nu ai auzit, dar extrem de competitivi, tocmai avand in vedere miza enorma care e in joc aici. Deci MAE ar trebui sa demisioneze in grup, toti.
  • Mai departe, Georgescu spune ca "Fabulospirit" e doar o "platforma" si ca de fapt nu s-a decis nimic concret referitor la ce va fi pe platforma aceasta, la ce va cuprinde "template-ul" acesta (si aici MAE a anuntat ca va organiza licitatie, ceea ce e sine qua non in caz de orice intreprindere de branding, as spune, dar vine doar la pasul II...). Deci practic nu avem inca nimic, doar ce am avut la inceput, cu exceptia ca acel nimic se numeste "fabulospirit". Georgescu chiar "clarifica" treaba asta spunand ca "orice" se poate include in fabulospirit, inclusiv vinuri, diferite obiective turistice, Cioran, povestiri de succes etc., adica...orice. De ce a fost totusi nevoie sa platesti 110,000 de euro (plus costurile implicite si explicite ale campaniei de presa, atat cons cat si pro "fabulospirit"...) pentru un 'concept' care nu e slogan, nu e brand, nu e nimic altceva decat 'vectorul' care cuprinde diferite branduri pana la urma (ceea ce mie personal mi se pare absolut normal pentru un brand de tara: acesta ar trebui sa cuprinda mai multe componente-brand), chit ca Georgescu insista mult pe cat de mult s-a muncit si cat de importanta e aceasta "platforma de comunicare"- evident omul trebuie sa-si justifice banii, pe mine ma lasa insa rece? Cu alte cuvinte, suntem exact la inceput, mai putin faptul ca ceea ce facem acum nu se mai numeste "branding Romania" ci "filling in the Fabulospirit". Pentru ca am vrut sa devenim fabulosi. Bani aruncati pe geam, timp pierdut, dar totusi, totusi, nu e atat de rau ca avand sloganul "fabulospirit", ceea ce toti am crezut initial. Deci uf, ne-am speriat degeaba, domnul Georgescu a fost doar smecher si a luat 110,000 pe nimic (sau, pentru a-l pune serios pe treaba, vezi mai jos- omul pare foarte capabil pana la urma- a fost nevoie de o mica prima si justificarea ei nu a putut fi facuta altfel... si acum abia incepem serios...) Bon, ne-am luminat.
  • Daca stai si citesti cu atentie interviul vezi ca Georgescu chiar nu are idei rele absolut deloc cand vine vorba de lucruri concrete de inclus in "template" (dar atunci: why this 'Fabulospirit' nonsense then? This "template"?). Exemplu: de cand lumea il mentionez pe Alex Balanescu (vezi aici sau mai vag, aici) pe blogul meu ca unul care ar fi in stare sa faca branding Romaniei, pe 'coordonata muzicala', sa zic asa, si uite ca il mentioneaza si Georgescu (care il include la "fusion" impreuna cu Shukar Collective, ceea ce iarasi nu e deloc o idee proasta). Asta e excelent si mie, personal, imi arata ca Georgescu are cap si potential (deci un prior excelent pentru faptul ca poate "GAV Scholz&Friend"s sunt intr-adevar cei mai buni la ora actuala, de la noi). Dar asta nu scuza faptul ca nu are principii (cand e vorba de "branding Romania"- mai ales daca esti agent roman!- zic eu, exista lucruri care ar putea fi prioritizate, inainte de oportunitati financiare de scurta durata, situatie de arbitraj de altfel, datorata lipsei de informatie si experienta la MAE) si ia o prima doar pentru a se "incalzi" si pentru a framanta si a induce in eroare opinia publica, chiar daca asta e indirect. Din nou insa, aici e primordial vina MAE, Lucian Georgescu a fost agentul economic perfect si doar atat (asta daca treaba cu "fabulospiritul" trece pe background intr-adevar, adica, "well, just a template, we also call it "fabulospirit" in Romania, you see, but don't worry about that" si se trece la lucruri concrete; ca economist, prea putin il pot acuza, sau chiar deloc, motivul bazat pe principii de mai sus nu tine d.p.d.v. pur rational, utilitatea agentului poate pune mai putina greutate pe "principii" si asta e perfect posibil, omul si-a maximizat utilitatea). Deci, daca e asa si am inteles corect printre randuri ce ne povesteste Georgescu, inca nu e nimic esential pierdut. Suntem fabulosi din nou! Sau, mai precis, Lucian Georgescu e fabulos, MAE deloc! Asta ar fi tot. Punct si de la capat cu branding Romania (oops, acum se numeste "completarea platformei fabulospirit").

No comments: