Thursday, April 26, 2007

Creationisti semidocti si (posibile) influente in invatamant

Un post excelent al lui Tihi, care ma scuteste de la prea multe comentarii pe aceeasi frecventa.

Deci voi face doar doua observatii complementare celor scrise de Tihi mai sus:
  • Nu cred ca e vorba de "prostie" per se (vedeti mostra de umor grotesc de care vorbeste si Tihamer: chiar am urmarit, in mai multe reprize, toata jumatatea de ora- in plus e plin de asemenea esantioane pe YouTube; a propos, nu e vorba de a te enerva, eventual de a compatimi actorii din context, if anything...). Oamenii care participa la "conferinta maraton" de aici nu sunt nescoliti, pana la urma exista chiar si doctori in stiinte, profesori universitari, medici, printre ei (cel putin conform titlului afisat pe ecran). Desigur (si fara a ma surprinde absolut deloc :-)) nici unul nu a vorbit despre realizarile sale din domeniul pe care ar trebui sa il reprezinte, in care ar trebui sa aiba avantajul comparativ, ci despre cum ar trebui sa se foloseasca Biblia, cea mai cea carte de stiinta, in invatamantul de orice nivel, indiferent de disciplina... si aberatiile inrudite. E vorba de un grup de semidocti (cu un invitat special din strainatate: da, sunt destui in afara si inca multi, iarasi suntem doar copycats, si in cele mai rele, tot copycats :-)) si imi aduc aminte imediat de excelentul citat din "Eseurile Lingvistice Antitotalitare" ale lui Ionel Funeriu, citat care surprinde perfect adevaratul caracter al personajelor din clip. Reiau aici doar un foarte scurt fragment: "... semidoctul se crede intotdeauna instruit, sau, cel putin, se comporta ca si cum ar fi astfel. Pe un individ care nu stie ceva important, nu-l numesc automat semidoct, ci-i spun, dupa imprejurari, fie naiv sau necultivat, fie ignorant ori stupid, fie chiar prost. Nu zic despre un nescolit ca e semidoct, cata vreme el nu-si da aere de erudit. Ii voi spune insa ca-i semidoct unui farsor care-si aroga calitati intelectuale."

  • In mod normal nimeni nu ar acorda atentie (si ma gandesc la implementarea in practica) unor asemenea elucubratii, indiferent de agitatia autorilor lor, dar din pacate s-a creat un canal de influenta, sa ii zic asa, absolut de neimaginat: recent adoptata lege a cultelor (489/2006). Am mai scris despre contradictiile si (cel putin la citirea legii 'at face value') aberatiile din aceasta lege. In cazul de fata relevanta este discutia referitoare la predarea religiei in scoala si dreptul la libera alegere, unde erau destule pasaje interpretabile (si altele de-a dreptul imposibile!). Drept la libera alegere pe care tot mai multi par sa il ignore in Romania (si e in regula cata vreme decizia e personala si te priveste- urla la luna daca vrei!- insa incepe sa ma doara capul cand se incearca aplicarea 'regulii' intregii societati; ba chiar fac urat daca se incearca constrangerea mea, personala, intr-un fel sau altul :-)). Si nu ma refer la semidoctii de mai sus, acestia sunt marginali, din toate punctele de vedere. Din fericire insa, am incredere in discernamantul elevilor si studentilor din noile generatii: spre deosebire de incuiatii (destul de multi: exemplele din clip vorbesc de la sine) din generatiile precedente, unii dintre cei noi sunt mult mai deschisi, iar un mic procentaj dintre ei (in crestere, insa!) are chiar si ceea ce as numi "considerable exposure". Think for yourselves! And make sure nobody denies you the "free to choose" right!

No comments: